Reklambyråer som står för budskap?

av Johan Karlsson 2010-02-17 13:44:00

En intressant debatt kan följa på historien om SD:s reklamuppdrag. "Har en kommunikationsbyrå egentligen någon skyldighet att ”stå för” ett budskap som man tar betalt för att utforma på ett proffsigt sätt?" Denna fråga ställs i artikeln och längre ner kan man läsa "Att en byrå överhuvudtaget inte skulle vara öppen med vilka uppdragsgivare man arbetar för har hittills varit en icke-fråga i en reklambransch med en stark öppenhetstradition.".

Enligt Erik Almqvist (i Resumé) har 13 av 15 byråer tackat nej till ett samarbete med SverigeDemokraterna. Intressant. Upp till bevis för dem som inte tackat nej - om de kan ta pengarna kan de också stå för jobbet!

Kommentarer

2010-02-17 14:24:38

Erik Almqvist

Enligt Erik Almqvist (i Resumé) har 13 av 15 byråer tackat nej till ett samarbete med SverigeDemokraterna.

Den uppgiften är felaktig - felcitat m a o. Det jag sa var att 2 reklambyråer av 15 är kvar i förhandling. Övriga 13 har antingen nobbat oss pga att de är rädda för uppmärksamheten, eller så har vi ratat dem. Oftare det senare.

Erik Almqvist

2010-02-18 05:34:20

Henrik S

För det första: Nej, en reklambyrå behöver inte kunna stå för det budskap de gör reklam för. Detta eftersom alla redan vet att en reklambyrå drivs av kommersiella - inte ideella - skäl, dvs säljer sina tjänster för pengar.

Fölr det andra: Inget företag måste offentliggöra sitt kundregister. En affärstransaktion är alltid en diskretionssak mellan två parter

För det tredje: Eftersom SD behandlas sämre än andra partier, och utsätts för en stigmatisering som orsakar att folk skräms från att sympatisera med, rösta på eller sammankopplas med partiet, så skulle sannolikt den reklambyrå de anlitar också drabbas av samma stigmatisering.

Om konsekvensen av ovanstående blir att ingen reklambyrå vågar befatta sig med SD, så får övriga partier en ojämn konkurrensfördel gentemot SD, och riksdagsvalet kan då inte anses genomföras på lika villkor för alla partier.

SD rår inte för det strypta debattklimatet i samhället, ej heller att de utsätts för diverse ingrepp såsom att hindras i olika sammanhang etc. Detta är samhället - styrande politiker, myndigheter och medier - ansvarigt för.

Och därför måste SD:s reklambyrå få förbli anonym, om den så önskar.

Henrik S

Lägg till kommentar


(Kommer visa din Gravatar ikon)  

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Live överblick

2016-12-05 05:27:44

Om bloggaren

Bloggarnamn Bathory
Bloggar om storföretag och ledare.

Maila mig Skicka mail Logga in

Sidor

    Senaste poster

    Senaste kommentarer

    Google+

    Google+

    Övrigt

    Design och produktion av ljusskyltar från Skyltcompaniet
    Så syns du bättre på vägen - bildekaler, bildekor och fordonsdekor